Tuesday, July 25, 2006

Yukadan - Oseiji Obachan

Man MÅ ikke like blues eller jazz. Det er faktisk noen som mener det motsatte. Det er de som mener at for å like og verdsette dagens rockmusikk så MÅ man like blues & jazz. Det er - tross alt - der det kommer i fra. Uten å like og verdsette blues og jazz, ja så bommer man på Pink Floyd, Beatles, Tool etc. Dette er helt feil. Det er som å si at man må like 1800-tallets medisin for å kunne ta en aspirin. Man MÅ ikke like blues & jazz.

Jeg liker ikke blues som sjanger. Jeg hører ikke på det noe særlig, og dermed går jeg glipp av nyanser og detaljer som helt sikkert hadde fått meg til å nyte god blues enda mer. Og ikke noe be-bop, boogie eller den slags rask. Jazz, nja. Kanskje, men kun fordi Miles Davis kicks ass uansett hvilken kategori man bruker. Osv.

Men hei: Er du japansk, synger på ditt eget språk og har på deg en kul hatt så har du min oppmerksomhet. Det hjelper at sangen er ålreit.

No comments: